
Dobar put do uspeha
Ukoliko razmišljate da započnete sopstveni biznis ili želite da unapredite postojeći, jedan od najsigurnijih načina za to je ulazak u sistem franšize. Franšizing predstavlja ustupanje postojećeg uspešnog modela poslovanja drugoj firmi uz nadoknadu. Davalac franšize ustupa svoje ime, vizuelni identet, poslovni model, logistiku, marketing podršku i obuku, a primaoc franšize dužan je da pored novčane nadoknade koju za to izdvaja poštuje sve ugovorene standarde poslovanja.
Na teritoriji Srbije franšizing je u razvoju, dok je na teritoriji susednih zemalja poput Hrvatske i Mađarske odmakao puno dalje. Najrazvijeniji je u SAD gde više stotina hiljada kompanija posluje po ovom modelu. Neke od najpoznatijih svetskih kompanija koje uglavnom posluju putem franšizinga su McDonald's, Burger King, KFC, Coca-Cola, Hotel Hilton, Pizza Hut i Starbucks Coffee. U našoj zemlji pored nekih od ovih kompanija, postoji još nekolicina franšiznih lanaca poput kompanija OMV, Fornetti, Tarkett, Fly Fly Travel, Zara, Palmers i Costa Coffee. Korisnici franšiza u Srbiji uglavnom su velike kompanije, što će se u budućnosti sigurno menjati s obzirom da je ovo biznis pogodan za preduzetnike. Veliki broj svetskih kompanija trenutno traži partnere za pokretanje franšize u Srbiji, a takođe i jedan broj naših uspešnih kompanija pokušava da izgradi svoju franšizu i ponudi je na tržištu.
Postoje sledeći tipovi franšiza: Single franšiza (oblik koji podrazumeva franšizing ugovor za jednu poslovnu jedinicu i najeftiniji je za pokretanje), zatim Area franšiza (otvaranje više objekata na nekoj teritoriji), kao i treći oblik Master franšiza (pravo primaoca franšize da na svojoj teritoriji prodaje franšizu trećim licima u podzakup).
Ono što Vas sigurno zanima jesu ulaganja potrebna da se pokrene neka franšiza. Ona se zavisno od davaoca franšize i tipa franšize kreću od nekoliko hiljada evra, pa sve do nekoliko stotina hiljada evra. Svaki davalac franšize nudi različite uslove, ali u najvećem broju slučajeva obaveze se sastoje od inicijalne kupovine franšize i redovnih mesečnih nadoknada. Možda je jedna od mana ovog načina poslovanja strogost pravila sistema čiji ste deo, kao i novčana izdvajanja određenog dogovorenog procenta prometa, ali ne treba zaboraviti i brojne velike prednosti poput kupcima dobro poznatog brenda koji rado kupuju, povoljnije nabavne cene proizvoda, jake marketinške podrške i standardizovanog visokog nivoa kvaliteta proizvoda i usluge. Statistike nepogrešivo govore da je procenat novootvorenih preduzetničkih poslova koji propadnu višestruko veći nego broj neuspešnih kupovina franšiza. Za pravnu i stručnu pomoć prilikom pokretanja franšize, kao i za kontakt sa potencijalnim davaocima franšiza kontaktirajte Centar za franšizing u Privrednoj komori Srbije.